wtorek, 24 marca 2015

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej alternatywą na czas awarii podsystemu tramwajowego.

Z okazji wczorajszego zablokowania Ronda Jagiellonów po kolizji tramwajów i całkowitego paraliżu  podsystemu tramwajowego  w centralnej części Bydgoszczy chciałbym przypomnieć koncepcję rozbudowy tego fragmentu sieci poprzez zbudowanie odcinka linii tramwajowej między Placem Poznańskim i Zbożowym Rynkiem, prezentowaną jesienią 2014 roku  przez KW Stowarzyszenie Metropolia Bydgoska

koncepcja objazdów tramwajów przez Wały Jagiellońskie oferuje atrakcyjny czas objazdu
Po zrealizowaniu tej koncepcji w momencie awarii czy wypadku można będzie pojazdy linii tramwajowych kierować na alternatywną trasę prowadzącą przez Wały Jagiellońskie. Dodatkowy czas objazdu pomiędzy Rondem Jagiellonów a Rondem Grunwaldzkim (~2,5 minut) nie będzie uciążliwy dla pasażerów, a cały system będzie działał płynnie do czasu usunięcia awarii. Także czas uzyskania stabilizacji odstępów po usunięciu awarii między kolejnymi pojazdami linii tramwajowych na całym odcinku sieci będzie zdecydowanie krótszy, bowiem pojazdy będą równomiernie rozmieszczone na wszystkich fragmentach sieci tramwajowej. Alternatywna linia tramwajowa przez ul. Piękną niestety zakłada znacznie dłuższe czasy podróży, co będzie stawiało pod znakiem zapytania zasadność korzystania z takiej alternatywy.

Szkoda, że ta inwestycja (tramwaj na Wałach Jagiellońskich) nie jest traktowana przez władze miasta priorytetowo, bo każda poważniejsza awaria przy obecnym kształcie sieci powoduje ryzyko trwałej utraty zaufania pasażerów do bydgoskiego systemu transportu zbiorowego. Przez takie sytuacje można tracić dalej pasażerów, nawet mimo podejmowanych pozytywnych działań promocyjnych czy modernizacyjnych.

Kolejowa alternatywa


Sieć tramwajowa powinna posiadać również alternatywę (naturalne zabezpieczenie) w postaci podmiejskich pociągów SKM łączących na terenie miasta Fordon - Bartodzieje, Leśne, Dworzec Główny, Błonie, Osową Górę.



 Istnienie takiego zintegrowanego systemu, w którym pasażer z biletem miejskim mógłby korzystać również z pociągów, dawałoby dodatkową alternatywę także na okoliczność awarii. Wystarczyłoby dostarczyć pasażerom informację za pomocą tablic przystankowych oraz elektronicznych tablic w pojazdach, że przewidywany czas awarii wynosi np godzinę. Dla wielu dodatkowych relacji podróży miejskich bardziej atrakcyjnym (niż stanie w zablokowanym tramwaju) środkiem transportu stawałyby się pociągi SKM.

Zintegrowane systemy transportowe zwiększają nie tylko szybkość podróżowania po mieście, ale także poczucie bezpieczeństwa wynikające z większej ilości alternatyw.

Czytaj więcej o SKM Bydgoszcz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz