piątek, 30 stycznia 2015

Budujemy węzeł przesiadkowy Bydgoszcz Leśna, ale Szybkiej Kolei Miejskiej nie będzie.

Na oficjalnej stronie internetowej miasta można przeczytać, że niedługo rozpoczną się prace budowlane na stacji Bydgoszcz Leśna. Powstać ma w tym miejscu nowoczesny węzeł komunikacyjny umożliwiający przesiadki na autobusy miejskie (52,65,68) oraz podmiejskie (93,94).


Byłaby to świetna wiadomość, gdyby nie fakt, że z tego węzła będzie korzystała niewielka ilość bydgoszczan. Władze miasta niechętnie o tym mówią, ale ze stacji Bydgoszcz Leśna można by dojechać pociągiem na Wiślaną (Auchan, IKEA, iQor, Lucent) w czasie 10 minut. Można by, gdyby było czym.

czas przejazdu koleją między Bydgoszczą Leśną a ul.Wiślaną to 10 minut
Przebudowa stacji Bydgoszcz Leśna byłaby świetną wiadomością dla studentów UTP dojeżdżających z Leśnego czy autobusami podmiejskimi z gminy Osielsko. Byłaby, ale nie ma regularnych połączeń kolejowych do Fordonu.

czas przejazdu koleją między Bydgoszczą Leśną a UTP to 13 minut

Przebudowa stacji Bydgoszcz Leśna byłaby świetną wiadomością dla mieszkańców Osiedla Leśnego i mieszkańców gminy Osielsko dojeżdżających do zakładów przemysłowych w zachodniej części miasta, czyli na Osowej Górze oraz w Biznes Parku (Unilever, Atos). Byłaby, ale nie jest, bo nie ma bezpośrednich połączeń kolejowych z tą częścią miasta. Alternatywą jest przedzieranie się autobusami przez korki.


Na screenie powyżej widzimy jedyne bezpośrednie połączenie kolejowe Leśnego z Osową Górą w czasie 23 minut. Przy czym postój na Bydgoszczy Głównej trwa 10 minut. Gdyby go skrócić do 3 minut, to trasę taką można by pokonać w 16 minut. Można by, ale nie ma czym. Władze nie interesują się stworzeniem takich możliwości. Nie zainteresowała ich nawet propozycja dokładnego przeanalizowania potencjału takiego połączenia i pozyskania środków na ten cel z UE.

czytaj też: Linia SKM-ki ma być częścią systemu. Nie można analizować jej potencjału w oderwaniu od reszty systemu.

Budowany właśnie węzeł przesiadkowy ma służyć do ułatwienia dojazdu generalnie do ...Torunia. Potencjalne cele w Bydgoszczy nie mają być koleją obsługiwane. Dziwimy się gdy na szczeblu krajowym czy wojewódzkim podejmowane są decyzje dyskryminujące bydgoszczan. Jeszcze bardziej należałoby się dziwić, gdy władze miasta Bydgoszczy realizują z zapałem projekty ułatwiające dojazd do Torunia, ignorując jednocześnie problemy komunikacyjne, występujące zwłaszcza przy próbie przemieszczania się wzdłuż zakorkowanej osi Bydgoszczy na linii wschód  - zachód. Dokładnie temu zapotrzebowaniu wychodzi na przeciw idea Szybkiej kolei Miejskiej. Niestety władze miasta nie są zainteresowane rozwiązaniem tego problemu. Musimy zatem pogodzić się ze staniem w korkach na wiele lat. Na pociechę możemy sobie pooglądać czasami nowoczesne Elfy przejeżdżające m.in. przez stację Bydgoszcz Leśna.

ELF EN76-048 https://www.facebook.com/BydgoskaGaleriaKolejowa


Może kolejne władze miasta wykażą większe zainteresowanie tym problemem. Niestety dostęp do unijnych środków za 4 lata może być już niezmiernie trudny. Być może bezpowrotnie straciliśmy już szanse na rzeczywiście szybki transport zbiorowy w Bydgoszczy.

czytaj więcej:  Argumenty przeciw SKM-ce? Słabe? Najlepiej zweryfikować je poprzez ... studium wykonalności SKM-ki.

oraz: Statystyki SKM Warszawa 2014 oraz potencjał linii SKM-ki Nakło - Fordon.

a także : SKM przygotowują w Toruniu. Nie widzą kolizji tego projektu z BiT City. Prezydent Bydgoszczy jest przeciwny bydgoskiej SKM.

jeżeli chcesz poznać jeszcze więcej argumentów czytaj: Bydgoska SKM-ka, analiza węzłów przesiadkowych

jeżeli uważasz, że to za mało przekonywające przeczytaj: Dlaczego w kuj-pomie tylko 2,45% osób korzysta z pociągów?

jeżeli uważasz, że to niemożliwe przeczytaj: Szybka Kolej Miejska w Bydgoszczy linią kolejową o największej liczbie pasażerów w województwie?

3 komentarze:

  1. Smutne to, że nie myślą. Tak ładnie by się połączyło Osową z Fordonem...

    OdpowiedzUsuń
  2. W tytule (węzeł) jest błąd.

    OdpowiedzUsuń