piątek, 20 lutego 2015

W Szczecinie w pociągach honorowane będą bilety komunikacji miejskiej.

Jak podaje portal transport.publiczny.pl :


"W sobotę, na pięć tygodni zostanie zamknięty dla samochodów i tramwajów Most Długi w Szczecinie. Władze miasta porozumiały się jednak z Przewozami Regionalnymi, które w tym czasie będą honorować bilety komunikacji miejskiej. "


Dlaczego warto zwrócić uwagę na to zdarzenie? Dlatego, że Bydgoszcz także prowadzi procesy inwestycyjne, które znacząco utrudniały, utrudniają i długo jeszcze będą utrudniały sprawne przemieszczanie się po mieście, zwłaszcza wzdłuż osi wschód - zachód Bydgoszczy.


Kolej receptą na cześć bydgoskich korków.


Trwa przebudowa Węzła Zachodniego, mieliśmy przebudowę Węzła Wschodniego, mamy budowę linii tramwaju do Fordon. Czekają nas długotrwałe przebudowy ulicy Grunwaldzkiej, potem Kamiennej. W tym czasie połączenia kolejowe mogą stanowić świetną alternatywę dla tworzących się korków. Przykład Szczecina pokazuje, że dogadanie się z Przewozami Regionalnymi w zakresie honorowania miejskich biletów jest możliwe.
Potrzeba jednak aktywności urzędników i woli rozwiązania problemów komunikacyjnych, zwłaszcza w okresie trwających procesów inwestycyjnych. Dziwi bierność władz Bydgoszczy w tym zakresie. Plany inwestycyjne miasta tworzone są przecież z dużym wyprzedzeniem i jest bardzo dużo czasu na przygotowanie stosownego rozwiązania. Ponad dwa lata temu w rozmowie z prezydentem Rafałem Bruskim zwracałem uwagę na to, że wykorzystanie linii kolejowych i stworzenie w ten sposób sprawnej komunikacji zastępczej może znacząco ułatwić życie mieszkańcom. Niestety, ten pomysł nie doczekał się realizacji.

Węzeł przesiadkowy kolej - tramwaj; Bydgoszcz Wschód




Węzeł Wschodni już niedługo umożliwi sprawne przesiadki z pociągów na linie tramwajowe. Ciągle nie wiemy, czy bydgoszczanie posiadający bilety okresowe będą mogli korzystać z tej szybkiej komunikacji bez dopłat. Nie wiemy czy prezydent Bydgoszczy, pan Rafał Bruski dostrzega w ogóle problem przemieszczania się między wschodnimi i zachodnimi dzielnicami miasta. Do opinii publicznej nie przedostały się na razie żadne sygnały, które by na to wskazywały.

Zdjęcie: Bydgoska Galeria Kolejowa, fot: Darek Kruk



Być może przykład władz Szczecina pokaże, że nie jest to takie trudne i organizacyjnie skomplikowane. Myślę, że warto przyjrzeć się ponownie problemom komunikacji na osi W-Z miasta. Ciągle nie ma pospiesznej linii umożliwiającej pokonanie korków. Przykład Szczecina pokazał, że rozwiązanie mamy dosłownie na wyciągnięcie ręki. Największy problem stanowi urzędniczy "niedasizm". Linia BiT City daje możliwość zaproponowania mieszkańcom alternatywy dla stania w korkach. Ale BiT City ciągle nie należy do bydgoskiego systemu taryfowego. Szkoda. Tym bardziej, że niska frekwencja w pociągach BiT City nie stanowi przeszkody dla wdrożenia tego pomysłu.


W tym samym artykule czytamy:
"Pociąg w komunikacji

Pociągi będą traktowane jak linia zwykła. Z biletem czasowym (od 15 do 120 minut) będzie można jechać po jego skasowaniu, a w tych pociągach, w których nie ma kasowników trzeba będzie wpisać na nim długopisem datę i godzinę. Obowiązujące będą też bilety kupione przez smartfonowe aplikacje i rzecz jasna okresowe. Do przejazdu pociągiem będzie uprawniał też bilet okresowy na jedną linię. Dowolną obsługiwaną przez ZDiTM.

Do komunikacji miejskiej zostaną włączone odcinki linii prowadzące do Szczecina Głównego ze stacji Szczecin Port Centralny, Szczecin Podjuchy, Szczecin Zdroje, Szczecin Dąbie, Szczecin Zdunowo i Szczecin Załom. Z Podjuch i Zdrojów można dojechać do Głównego w ok. 10 min. Z najdalszych stacji – Zdunowa i Załomu – w ok. 20 min. W szczycie pozostawienie samochodu na jednym z parkingów i przesiadka do pociągu może się okazać świetnym rozwiązaniem, tym bardziej, że o tych porach dnia pociągi kursują co kilka, kilkanaście minut."




"Najbardziej zintegrowany transport w Polsce?

Do tej pory poruszający się po Szczecinie też, rzecz jasna, mogli korzystać z pociągów, ale musieli kupować osobny bilet, który kosztuje 3,6 zł. O rozwiązaniu warszawskim, gdzie bilet miesięczny obowiązuje zarówno na komunikację, jak i SKM-kę oraz pociągi Kolei Mazowieckich w granicach miasta, mogli tylko pomarzyć. To zresztą ewenement w skali kraju, bo w nielicznych miejscach poza stolicą – np. w Trójmieście, gdzie działa tamtejsza SKM, czy w Łodzi, gdzie niedawno uruchomiono ŁKA – można kupić wspólny bilet na przewozy miejskie i kolejowe, ale jest on nieco droższy. Co więcej, szczecinianie, przez ponad miesiąc, będą korzystali z najbardziej zintegrowanego systemu w kraju, bo w Warszawie co prawda SKM-ka jest całkowicie zintegrowana z resztą transportu, ale w pociągach Kolei Mazowieckich obowiązują wyłącznie bilety okresowe ZTM (na jednorazowym można się przejechać tylko linią na Okęcie).




Na razie nie słychać o tym, by taka oferta miała być później przedłużana. To rozwiązanie tylko na czas zamknięcia mostu. W kwietniu budowlańcy będą zmuszeni zamknąć z kolei Most Portowy, ale tylko na jeden z weekendów. Ale pamiętając doświadczenia Warszawy, szczecińscy urzędnicy muszą być przygotowani na to, że jeśli pomysł się spodoba, naciski na to, by dążyć do jego utrzymania mogą być duże. W stolicy, zanim systemowo rozwiązano kwestię obowiązywania biletów miesięcznych w pociągach, kilka razy razy wprowadzano takie udogodnienia, a potem, głównie z powodu niedogadania się z zainteresowanymi gminami, z niego rezygnowano. Ale pasażerom się spodobał i korzystają z niego do dziś."


Wspólna taryfa kluczem do wykorzystania  pociągów.


Warto zwrócić uwagę na fakt, że tak jak w Bydgoszczy można przecież w Szczecinie jeździć obecnie pociągami, ale władze miasta zdają sobie sprawę z faktu, że pasażerowie mający bilety okresowe ZTM nie będą chcieli płacić za pociąg dodatkowo w formie biletów jednorazowych. Dlatego dogadali się z kolejarzami. Tylko wspólna taryfa na pociągi i transport miejski jest rozwiązaniem atrakcyjnym dla pasażerów.

czytaj też: Błonie w BiT City, a zakorkowny zachód miasta... ma sobie poczekać. 

O wykorzystanie istniejących na terenie Bydgoszczy linii kolejowych apeluje od kilku lat Stowarzyszenie Metropolia Bydgoska, które zorganizowało jesienią 2014 roku próbny przejazd pociągu z Osowej Góry do Fordonu. Można o tym przeczytać tutaj.

Szybka Kolej Miejska w Bydgoszczy linią kolejową o największej liczbie pasażerów w województwie?



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz