"W ramach obchodów Europejskiego Dnia bez Samochodu, który przypada 22 września (poniedziałek), białostoczanie sprawdzą, jak w ich mieście funkcjonowałaby kolej miejska.
Zachęcam do zapoznania się z całą treścią artykułu:
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/21164/Kolej-miejska-w-Bialymstoku-Na-razie-na-jeden-dzien.html
Sprawna obsługa Osowej Góry i Fordonu w okresie prowadzenia inwestycji wymagałaby uruchomienia jednej tymczasowej linii SKM, na której szynobus obsługiwałby stacje Bydgoszcz Osowa Góra, Bydgoszcz Zachodnia, Bydgoszcz Główna, Bydgoszcz Leśna , Bydgoszcz Bielawy, Bydgoszcz Wschód, Bydgoszcz Brdyujście (Wiślana), Bydgoszcz Akademia (UTP) oraz Bydgoszcz Fordon. Takie połączenie pozwoliłoby pasażerom zaoszczędzić wiele czasu i nerwów.
Podróż koleją między Starym Fordonem, a Dworcem Bydgoszcz Główna trwa zaledwie 22 minuty. Niestety śladowa ilość połączeń na tej linii nie daje możliwości bydgoszczanom pokonania korków tworzących się między Fordonem a centrum miasta. Węzeł Wschodni jest w przebudowie, ale przesiadkę na linie Fordońskie można zrealizować w okolicach ul.Wiślanej (Bydgoszcz Brdyujście)
Podróż koleją pomiędzy dworcem PKP Bydgoszcz Główna a Osową Górą trwa zaledwie 9 minut.
Ile czasu bydgoszczanie zmierzający na Osową Górę tracą w korkach wiedzą tylko oni. System jak dojade.pl deklaruje, że podróż autobusem pomiędzy Fordonem a Osową Górą trwa nieco ponad godzinę, ale bydgoszczanie zmuszeni przemieszczać się między tymi dzielnicami autobusem wiedzą, że do rzadkości nie należy podróż w szczycie trwająca 1,5 godziny i więcej.
Próba zrealizowania sprawnej komunikacji zbiorowej w zakorkowanej osi W-Z miasta za pomocą autobusu nie jest możliwa nawet w czasie gdy nie ma zwężeń na Fordońskiej czy Węźle Zachodnim. Autobusy muszą przedostawać się przez zakorkowane centrum miasta, bo nie ma alternatywnego połączenia drogowego. Komunikacja kolejowa spięta taryfowo z resztą miejskich linii mogłaby to zadanie zrealizować znacznie sprawniej. Oczywiście w wielu przypadkach potrzebna jest przesiadka, ale przecież większość z nas i tak się musi na coś przesiadać. Jaka jest różnica między przesiadką na tramwaj, a przesiadką na kolej? Dzisiaj różnica jest zasadnicza. Trzeba kupować następny bilet. Gdyby ten problem został wyeliminowany, to główna różnica między przesiadką na tramwaj a przesiadką na pociąg będzie taka, że pociąg jedzie wyraźnie szybciej, ma mniej przystanków, używa całkowicie, w 100% wydzielonego korytarza ruchu i znacznie lepiej jest w stanie realizować przerzut ludzi podróżujących w osi W-Z miasta.
W pakiecie społecznych propozycji zmian, o których bydgoskie środowiska mówią w skrócie "remarszrutyzacja", znajdują się 2 pospieszne linie autobusowe mające pracować w osi W-Z. Jednak takie rozwiązanie ma kilka wad, których nie posiada połączenie SKM Osowa Góra - Fordon. Mianowicie autobusy skazane są na stanie w korkach na Kamiennej w okolicach Węzła Wschodniego, Wyszyńskiego, w okolicach Gdańskiej oraz w okolicach Węzła Zachodniego. Takie połączenia nie obsłużyłyby także dworca Bydgoszcz Główna - SKM tak. Prędkość handlowa oferowana przez SKM byłaby znacznie wyższa niż pospiesznych linii autobusowych, bo przy infrastrukturze drogowej jaką posiadamy i posiadać będziemy przez najbliższe lata pospieszne te linie pospieszne mogą być tylko z nazwy.
Z tego względu warto ponownie rozważyć uruchomienie połączenia za pomocą SKM, które wzmacniałoby komunikację na osi W-Z. Straconego czasu nic nie zwróci pasażerom, ale utrudnienia czekają nas jeszcze przez kolejne miesiące.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz